• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Tråden om privatlån hos Santander

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Jag ringde Santander, i just det ärendet. Enligt dom var det på 6 månader om man skött sina betalningar fläckfritt.
Detta har jag gjort men fortfarande inte fått möjlighet till betalningsfri månad...
Fick jag aldrig heller då jag skötte lånet.
Haft det flera år innan jag släppte det. Hade då skött lånet varje månad men när jag loggade in stod det betalningsfri månad ej möjlig jättemärkligt.
Hade under 200 000kr i lån där.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Fabiana

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
3 Maj 2019
Meddelanden
253
Mottagna reaktioner
66
Poäng
196
Fick jag aldrig heller då jag skötte lånet.
Haft det flera år innan jag släppte det. Hade då skött lånet varje månad men när jag loggade in stod det betalningsfri månad ej möjlig jättemärkligt.
Hade under 200 000kr i lån där.
Jag har kunnat använda 2 ggr per år. Problemfritt. Det har stått ”möjlighet till betalningsfri månad: nej” på hemsidan i alla år dock. Men jag ringt in och det har tagit 1 minut att fixa och det har aldrig varit ett problem.

Bara så ni andra också tänker på det, RING in.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 410
Mottagna reaktioner
13 481
Poäng
8 917
Vad innebär förresten betalningsfri månad? Förstår att man slipper betala något den månaden men man kommer väl inte ifrån räntan? Läggs den då på årsbeloppet eller hur fungerar det?
 

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
När jag hade Nordax, som också erbjuder betalningsfria månader, ökade summan som skulle betalas in, i alla månader framöver. Då jag hade så hög ränta var det som att skjuta sig själv i foten. Gissar att Santander har ngt liknande. Det beror ju på om man har låg eller hög ränta, hur länge man amorterat etc.
Men måste man så måste man....
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 397
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Vad innebär förresten betalningsfri månad? Förstår att man slipper betala något den månaden men man kommer väl inte ifrån räntan? Läggs den då på årsbeloppet eller hur fungerar det?
Räntekostnaden den månaden läggs på lånet.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Vad innebär förresten betalningsfri månad? Förstår att man slipper betala något den månaden men man kommer väl inte ifrån räntan? Läggs den då på årsbeloppet eller hur fungerar det?
Tror det var så att betalningstiden förlängs och att beloppet att betala per månad blev något högre.
Minns inte riktigt
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
När jag hade Nordax, som också erbjuder betalningsfria månader, ökade summan som skulle betalas in, i alla månader framöver. Då jag hade så hög ränta var det som att skjuta sig själv i foten. Gissar att Santander har ngt liknande. Det beror ju på om man har låg eller hög ränta, hur länge man amorterat etc.
Men måste man så måste man....
Ja så var det nog hade för mig att betalningstiden förlängdes men är osäker. Sina pengar ska dom i alla fall ha.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Jag har kunnat använda 2 ggr per år. Problemfritt. Det har stått ”möjlighet till betalningsfri månad: nej” på hemsidan i alla år dock. Men jag ringt in och det har tagit 1 minut att fixa och det har aldrig varit ett problem.

Bara så ni andra också tänker på det, RING in.
Okej visste inte det. Hade hjälpt mig dom tuffaste månaderna isåfall.
 

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Ja, de har lite olika system de där blancolångivarna. Collector till exempel erbjuder två amorteringsfria månader, men man måste betala ränta varje månad. Då ökar ju inte månadskostnaden.
Re-member erbjuder inget och månadskostnaden minskar inte vid extra amortering, men återbetalningstiden förkortas så klart och i och med det betalar man ju mindre ränta.
Det borde finnas mer lättillgänglig information om de här skillnaderna så man inte alltid måste tillämpa "learning-by-doing", tycker jag.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp